50 Småkakor.

Jag bakade kakor här om kvällen.
Snabbt och enkelt. Det bästa är att degen går att frysa för att baka ut vid ett senare tillfälle. Därför gör man en bautasats och fyser in medans man ändå håller på lixom.

Ett recept på 50 småkakor

5.5 dl vetemjöl
1 1 dl potatismjöl
1.5 dl florsocker
300 g kallt smör
0.5 msk kallt vatten (kan behövas upp till 1 msk)

1. Blanda vetemjöl, potatismjöl och florsocker i en bunke.

2. Tärna smöret och nyp ihop det med mjölblandningen.

3. Häll i vattnet och arbeta ihop till en deg. Knåda inte för mycket, degen ska bara precis gå ihop.

4. Lägg degen i en plastpåse i kylen och låt den vila i minst en timme. Jag gjorde degen innan jag nattade Colin och satt jag  lugn och ro och pillade med kakorna.

5. Välj din egen smaksättning till kakorna. Jag tömde kylen på jordgubbsylt och lingonsylt. Jag blandade också i riven vit choklad.


Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)






»
»
»

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!